רובוטיקה מס' תכנית 13988

במהלך החוג התלמידים בבית הספר העל יסודי יעשו שימוש בערכות לימודיות כמו רובוט EV3 , זרוע רובוטית, רובוט Korobo, מיקרו בקר מסוג MicroBit וערכת ניסויים באלקטרוניקה – Snap Circuits. בבית הספר היסודי יפגשו התלמידים את מיקרו הבקר וערכת הניסויים באלקטרוניקה ויתכנתו את הרובוטים: Thymio, Skribbler ו-EV3. התלמידים ילמדו נושאים בהנדסת מכונות, אלקטרוניקה, חשמל, עקרונות אלגוריתמיקה ותכנות, מערכות חישה ברובוטים ותקשורת אלחוטית. הנושאים הנלמדים יהוו תשתית לביצוע הפרוייקט הסופי בו יבצעו משימה בשיטת פתרון בעיות – PBL (Problem Based Learning) המשלבת את הנושאים שנלמדו באמצעות הרובוט. התכנית המוצעת, שמה לה למטרה להנגיש לילדים את נושא הרובוטיקה באופן ידידותי ומעניין המעודד חשיבה ביקורתית והרגלי עבודה בצוות באמצעות שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים וברובוטים לימודיים. השימוש ברובוטים לימודיים הוכח, כמפתח חשיבה מטה קוגניטיבית, מתמטית-לוגית וכישורים של פתרון בעיות (Savard & Freiman, 2016, לדוגמא). שיטת הלמידה מבוססת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית הרואה בלומד עצמאי ואקטיבי, כלומר התלמידים לומדים בכוחות עצמם ולא באופן פרונטלי מסורתי. בתחילת כל שיעור מוצג הנושא בקצרה במליאה ולאחר מכן התלמידים מצטוותים לזוגות ועובדים על פי הנחיות שהם מקבלים. כל אחד מהצוותים יכול להתקדם על פי הקצב המתאים לו, כאשר המדריך מסייע ומנהל דיונים עם כל צוות על התובנות אליהם הגיע.התכנית המוצעת, שמה לה למטרה להנגיש לילדים את נושא הרובוטיקה באופן ידידותי ומעניין המעודד חשיבה ביקורתית והרגלי עבודה בצוות באמצעות שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים וברובוטים לימודיים. השימוש ברובוטים לימודיים הוכח, כמפתח חשיבה מטה קוגניטיבית, מתמטית-לוגית וכישורים של פתרון בעיות (Savard & Freiman, 2016, לדוגמא). מודל Ytek מושתת על סביבת למידה טכנולוגית המבוססת רובוטיקה – RBL (Robotic Based Learning) ופתרון בעיות – PBL (Problem Based Learning) המפתחת בקרב הלומדים חשיבה מתמטית ודפוסי חשיבה של מהנדסים – EHoM (Engineering Habits of Mind). גישה זו מגבירה את המוטיבציה, מפתחת תהליכי חשיבה מסדר גבוה וגורמת לתלמידים להיות אקטיביים תוך כדי למידה בדרך חוויתית (Huang, Gillan, &Varnado, 2015).
שיטת הלמידה מבוססת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית הרואה בלומד עצמאי ואקטיבי, כלומר התלמידים לומדים בכוחות עצמם ולא באופן פרונטלי מסורתי. בתחילת כל שיעור מוצג הנושא בקצרה במליאה ולאחר מכן התלמידים מצטוותים לזוגות ועובדים על פי הנחיות שהם מקבלים. כל אחד מהצוותים יכול להתקדם על פי הקצב המתאים לו, כאשר המדריך מסייע ומנהל דיונים עם כל צוות על התובנות אליהם הגיע.

מטרות התוכנית