תכנית המח”ר

הנדסה, מתמטיקה, חלל ורובוטיקה

מדע וטכנולוגיה הינם יצירת אנוש מרכזית המאפשרת את קיומו של האדם ומרחיבה את דעתו, את הבנתו ואת יכולותיו. למדע ולטכנולוגיה תפקיד מרכזי בחיי כולנו והם הובילו לשינויים מרחיקי לכת בחיים המודרניים. לפי פרופ’ דני שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה, המדע הוא המנוע המרכזי המוביל את מדינת ישראל ועל כן חשיבותו לביטחון ולכלכלת המדינה היא מכרעת.

תכנית המח"ר
תכנית המח"ר

מתמטיקה היא “שפת” המדע, הטכנולוגיה וההנדסה וחוסר שליטה בה גורם כבר מגיל צעיר לרתיעה מתחומים הדורשים רקע מתמטי ברמה סבירה. בהיותה שפה, המתמטיקה משמשת לארגון המחשבה ומאפשרת הכללות במדעי הטבע וברוב מדעי החברה.
אחת התוצאות החשובות ביותר בסביבות למידה המשלבות רובוטיקה היא יכולתם של תלמידים לעבוד בצוות, להגיע במשותף למידע ולהפכו לידע בר קיימא מתוך עניין ורצון.

מטרות המח”ר:

  • שיפר הישגי התלמידים במתמטיקה ומדעים.
  • הורדת רמת החרדה ממתמטיקה ומדעים.
  • העלאת מוטיבציה פנימית של התלמידים ללמוד את תחום ה- STEM.
  • הגדלת מספר התלמידים הבוחרים ללמוד מדע.
  • השבחת הידע המקצועי של המורים ועדכון שיטות הוראתם.
  • יצירת רצף לימודי מתפתח במתמטיקה ומדעים מגילאי גן ועד לבית הספר העל יסודי למניעת נקודות השבר הקריטיות במעברים בין שלבי הרצף השונים.
  • פתיחת אופק אקדמי הנדסי לתלמידים.
  • שיפור יכולות התלמידים לעבוד בצוות.
  • שיפור תשתיות טכנולוגיות באמצעות הקמת מרכזי המח”ר בכל מוסדות החינוך.

רשויות המח”ר:

מ. א. הגלבוע, עיריית נתניה, עיריית אור יהודה, עיריית קרית גת, מ. מ. בית ג’אן, עריית עפולה,
מ. א. בקעת הירדן, מ. מ. בוקעתא ברמת הגולן, עיריית אום אל פחם וחט”ב ע”ש יגאל אלון בחולון,
מ.א. אשכול, מ.א. נחל שורק ומ.א. עמק לוד.

ליווי מחקרי:

תכנית המח”ר מלווה במחקר אקדמי עדכני, הבוחן כיצד סביבת למידה המבוססת רובוטיקה Robotic Based Learning) RBL) המשלבת למידה מבוססת בעיות Problem Based Learning) PBL) מפתחת חשיבה מתמטית ודפוסי חשיבה של מהנדסים Engineering Habits of Mind) EHoM). בקרב התלמידים.

הערכת המח”ר:

ד”ר חנה פרל, לשעבר ראש אגף מדעים במשרד החינוך, הינה יועצת מנכ”ל להערכת תכניות לימודים העוסקת בהערכת התכנית.

צוות אקדמי המלווה את התכנית:

פרופ’ משה שהם, ראש המרכז לרובוטיקה בפקולטה להנדסת מכונות (הטכניון); ד”ר ניר בן דוד, הפקולטה למתמטיקה (הטכניון); פרופ’ שי שהם (NYU); ד”ר יבגני קורצ’נוי, הפקולטה להנדסת מכונות (הטכניון); פרופ’ אמיר לנדסברג, הפקולטה להנדסה ביו רפואית (הטכניון); ד”ר חנה פרל (Ytek) וד”ר פארלי סתר (Ytek).